Direct mail brief schrijven

Een direct mail brief schrijven is een uitdaging voor elke ondernemer. Gary Halbert, bekend marketingconsultant heeft eens gezegd dat een goede direct mail al je geldproblemen kan oplossen. Een direct mail brief schrijven is dan ook een vaaridgheid om te koesteren.

Toch is het niet makkelijk om een goede direct mail brief te schrijven. Niet alleen moet je een hoop flauwekul vermijden die ze je in de loop der jaren over brieven hebben verteld, je moet er ook nog eens voor zorgen dat jouw direct mailing de aandacht van de klant vasthoudt en jouw product of dienst verkoopt! Een direct mail brief is als het ware een verkoper op papier, die jouw product probeert aan te prijzen in briefvorm. Vanuit dat perspectief schrijven we dan ook een direct mail brief (ook wel verkoopbrief genoemd).

Het succes van een direct mailing hangt van een aantal zaken af. In eerdere artikelen hebben we het al gehad over de adressenlijst voor je direct mail en over het aanbod in je direct mailing. Of je nou een direct mail brief gaat schrijven die per e-mailing wordt verstuurd of per 'echte' post, de regels zijn hetzelfde. Laten we dus in het schrijfproces duiken van een goede verkoopbrief.

Allereerst moet je beseffen wat de lezer doet als hij jouw brief krijgt. Veel schrijvers van een direct mail gaan er klakkeloos vanuit dat een lezer eens goed voor hun geschreven direct mail gaat zitten om het tot het laatste woord op te slurpen. Dat mag nooit je instelling zjin als je een direct mail brief gaat schrijven. Juist het tegenovergestelde! Je moet er altijd van uitgaan dat je een gehaaste lezer treft, die eigenlijk niet opgehouden wilt worden door jouw verkoopbrief. Een direct mail brief schrijven draait in het beginsel dan ook om het grijpen van de aandacht van je klant. Hoe trek je jouw klant als het ware naar jouw geschreven direct mail brief toe en overtuig je hem ervan dat hij het moet lezen?

Een direct mail brief schrijven begint dan ook met een goede kop. Elke direct mail heeft een kop. Laat ik het nog eens herhalen: Elke direct mail heeft een kop. Je wil jouw potentiƫle klant vanaf het eerste moment grijpen en niet meer loslaten tot je zijn verlangens hebt aangewakkerd om jouw product te hebben. De enige manier om dat te doen is hem je verkoopbrief in te trekken. Schrijf je direct mail brief dan ook met de gedachte dat je elke keer maar een korte concentratiespanne hebt van je klant. Hij maakt de verkoopbrief open en de kop van je direct mail moet hem al grijpen. Vervolgens leest hij de eerste alinea, en jij hebt bij het schrijven van je direct mail brief er al rekening mee gehouden dat je jouw lezer moet boeien en verder trekken in die alinea.

John Carlton, bekend copywriter, heeft het vaak over de geƶliede glijbaan van de lezer. Een direct mail brief schrijven gaat erom dat je jouw lezer blijft vasthouden, zonder onderbreking, tot hij het orderformulier invult en opstuurt aan het einde van de rit.

Iets anders dat je moet doen bij een direct mail brief schrijven is sluiten. Net als bij een echt verkoopgesprek moet je aan het einde van jouw verkoopbrief de deal sluiten. Hoe doe je dat? Hier zijn 2 formules die je kunt gebruiken als je een direct mail brief wilt schrijven:

1. Gebruik schaarste bij je direct mailing.
2. Gebruik een bonus bij je direct mailing.

De eerste draait om het gebruiken van de wet van vraag en aanbod. Als je een direct mail brief gaat schrijven moet je de wet van vraag en aanbod in je voordeel gebruiken. Het aanbod in je direct mailing moet ofwel beperkt zijn, ofwel beperkt gelden. Er is dus een deadline in je verkoopbrief, of er is een beperkte hoeveelheid voorraad/tijd die je kunt vergeven aan de mensen die NU reageren op jouw direct mailing.

Een andere techniek die je kunt gebruiken als je een direct mail brief schrijft is het geven van bonussen als mensen snel reageren. De mensen die op tijd reageren op jouw aanbod in je direct mailing wil je belonen voor hun snelheid door ze iets extra's te geven. Bij voorkeur is het iets extra's dat jou niet veel extra kosten gaat opleveren, dus hou rekening met bonussen in je aanbod als je een direct mail brief gaat schrijven.

Dit zijn een paar tips over verkoopbrieven die je kunt gebruiken. Onthou altijd, de grootste zonde die je kunt begaan als je een direct mail brief gaat schrijven is het vervelen van je lezer. Schrijf je direct mail brief met die gedachte in je achterhoofd en je plukt al gauw de vruchten van een goed geschreven verkoopbrief!

1 opmerking:

  1. Wat veel tekst om aan te geven dat je de AIDA-formule moet uitwerken. Zelfs herhalingen van zinnen. Volgens mij is dit een gesproken tekst.

    BeantwoordenVerwijderen